Wednesday 21 March 2012

SERANGI DENGAN PROPAGANDA

EDARKAN RISALAH & FLYERS 
DALAM PENYEBARAN MAKLUMAT DAN PROPOAGANDA

PS menyambut baik saranan serta gesaan Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan yang berharap seluruh pimpinan bahagian dapat menyalurkan maklumat berkenaan kepada masyarakat setempat agar penduduk mendapat maklumat yang tepat dan benar dengan mengedarkan Risalah serta Flyers.

Mereka boleh agihkan maklumat Risalah dan Flyers berkenaan di mana-mana sahaja. Tidak kiralah di kedai kopi, kedai gunting, hentian bas/teksi atau tempat-tempat lain asalkan maklumat itu sampai kepada kumpulan sasaran dan masyarakat.


Dan mereka juga boleh melangkau lebih jauh dengan penggunaan kaedah yang sama, cumanya isi serta bahan kandungan itu disesuaikan dengan keadaan dan senario setempat bagi memberi nilai tambah apa yang diperjuangkan oleh UMNO dan Kerajaan Barisan Nasional.

Peranan Risalah dan Flyers amat besar dalam penyebaran maklumat kepada masyarakat selain daripada kemudahan teknologi alam maya yang menjadi kegilaan Belia/Anak Muda masa kini. Jadikan Risalah dan Flyers ini sebagai salah satu daripada "bahan keperluan" masyarakat untuk mendapatkan maklumat terkini dan boleh diedarkan secara berjadual di tempat masing-masing.


Kalau dilihat kepada sejarah Risalah dan Flyers, ianya telah digunapakai dari zaman dulu lagi dan dikenali sebagai propaganda.

Propaganda membuahkan hasil kejayaan hebatnya pada tahun 1848, semasa Karl Marx dan Friedrich tinggal dalam negara monarki dan menerbitkan risalah dan flyers yang bertajuk "The Communist Manifesto". Tanpa disedari oleh mereka risalah yang berpengaruh besar ini telah dibaca dan diedarkan dengan meluas sehingga  membentuk asas bagi Socialism dan Komunism sepanjang abad ke 19 dan 20. Sejarah ini telah membuktikan propaganda melalui risalah dan flyers dapat memberi impak yang besar kepada minda rakyat dan masyarakat.


Propaganda merupakan mesej-mesej bersepadu yang bertujuan mempengaruhi pendapat atau kelakuan orang ramai iaitu rakyat. Propaganda juga dalam erti kata lain adalah untuk menyampaikan maklumat dengan tujuan mempengaruhi masyarakat. Manaka keadah yang digunapakai bagi penyebaran risalah adalah dengan mengiklankan di pokok, kedai atau tempat tumpuan dan ada juga yang dijatuhkan melalui kapal terbang.
"Propaganda ialah cubaan sengaja yang sistematik untuk membentuk persepsi, memanipulasi kognisi, dan mengarahkan kelakuan agar mencapai maklum balas yang melanjutkan tujuan yang diingini penyebarnya."
Garth S. Jowett and Victoria O'Donnell, Propaganda and Persuasion

Hari ini, arus media utama yang digunakan untuk menyebarkan mesej propaganda termasuklah akhbar, laporan kerajaan, penyemakan sejarah, junk science, bahan bacaan, risalah, filem, radio, televisyen, poster dan paling hebat adalah penggunaan peralatan berteknologi tinggi.

Oleh itu PS bersetuju jika risalah dan flyers dapat diedarkan secara menyeluruh dengan membawa isu yang bersuaian dengan sitiuasi masyarakat setempat agar mereka (rakyat) merasai, menjiwai kehadiran serta kita tonjolkan keperihatinan kita yakni UMNO terhadap masalah mereka sebagai rakyat Malaysia.

Salam Perjuangan

"Suara Belia/Anak Muda Bersatu, Tidak Dapat Dikalahkan"




Wan Salwati Hj Abdullah
Ketua Puteri UMNO Bah. Seremban /Exco Puteri UMNO Malaysia
MKT Gerakkan 4B Malaysia / Presiden Majlis Belia Negeri N.Sembilan
& Ahli Lembaga Penasihat IKRAR Malaysia.

No comments:

Post a Comment