Bismillahirrahmanirrahim
"Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadangkan Rang Undang-Undang bernama
Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 dibacakan kali
yang kedua sekarang.”
Tuan Yang di-Pertua,
Ahli-ahli Yang Berhormat,
1. Di ambang
hari Malaysia 16 September 2011 yang lalu, saya telah mengumumkan
inisiatif Program Transformasi Politik Negara atau PTP yang melibatkan
pembatalan 3 Proklamasi Darurat, pemansuhan Akta Keselamatan Dalam
Negeri, Akta Kediaman Terhad dan Akta Buang Negeri, Penggubalan Akta
Perhimpunan Aman termasuklah pemindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan.
2. Serentak dengan itu, setelah tujuh bulan berlalu, bukan
sekadar semua komitmen ini sedang dilunaskan, kita juga meminda Akta
Universiti dan Kolej Universiti sebagai mengiktiraf kematangan juga hak
perlembagaan mahasiswa mahupun mahasiswi terlibat dalam politik
berparti.
Tuan Yang di-Pertua,
3. Menghalusi komponen-komponen Dasar Transformasi Nasional, Program
Transformasi Kerajaan atau GTP melalui Program Transformasi Luar Bandar
atau RTP lebih responsif kepada keutamaan massa bagi memastikan
masyarakat luar bandar memiliki kemudahan prasarana asas yang moden dan
mencukupi. Program Transformasi Ekonomi atau ETP bersesekali dengan
Model Baru Ekonomi atau NEM pula bertujuan mencapai matlamat nasional
menjadi sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi.
4.
Sehubungan itu, sering kita sebutkan, seandai terkedepan dari segi
infrastruktur fizikal atau material semata-mata tanpa kematangan
institusi serta wacana politik nasional, mana mungkin mencerminkan
kemajuan sebenarnya.
5. Dalam kata lain, kita ingin
merealisasikan potensi Malaysia, bukan setakat menjadi negara
demokratik, tetapi lebih daripada itu, untuk melonjakkan tempatnya pada
kedudukan disegani di kalangan komuniti negara-negara yang menghormati
hak asasi manusia. Lantaran itulah, inisiatif PTP ini bermatlamat bagi
memastikan proses pembaharuan dan perubahan nasional dilaksanakan dengan
tuntas.
6. Sememangnya ini adalah satu proses berterusan dan
menuntut komitmen semua rakyat Malaysia. Ia bukan misi singkat yang
mengambil masa sehari, seminggu, sebulan mahupun setahun, sebaliknya ia
memerlukan iltizam bersifat generasi ke generasi.
Tuan Yang di-Pertua,
7.
Jelas sekali, perubahan dan pembaharuan lanskap politik yang sedang
kita lakukan kini melalui PTP adalah bagi menangani kejayaan
membangunkan negara selama lebih separuh kurun semenjak merdeka. Ia
hasil usaha tidak kunjung jemu oleh kerajaan bagi meningkatkan taraf
hidup dan sosioekonomi, menyediakan prasarana fizikal moden, membuka
akses kepada prasarana teknologi maklumat serta komunikasi yang
menyeluruh sekaligus pelaburan besar dalam bidang pendidikan.
8.
Melalui pindaan, pemansuhan dan penggubalan undang-undang yang sedang
berjalan, kerajaan mahu memastikan ruang demokratik mencukupi disediakan
untuk perbezaan pendapat serta persaingan idea. Pucuk pangkalnya, kita
mahu mencipta sebuah Malaysia di mana prinsip hak asasi manusia
dijunjung, kebebasan individu untuk berhimpun secara aman dan untuk
menyatakan pendapat secara terbuka diraikan, seraya kepentingan individu
dan komuniti diimbangi.
9. Berdiri di muka gerbang semua ini,
segalanya kita mampu gemblengkan kerana kita yakin dengan kematangan
semua, kerana kita yakin dengan kesediaan rakyat Malaysia, dan
mustahaknya kita yakin bahawa ini adalah perkara yang betul dan wajar
untuk dilakukan. Apa yang penting, setiap hak mahupun kebebasan mestilah
bersulam dengan tanggungjawab, dengan izin, “freedom with
responsibility”.
Tuan Yang di-Pertua,
10. Jika ditinjau,
senario antarabangsa sekalipun, peristiwa dan waktu menunjukkan untuk
mencapai tahap demokrasi yang ada seperti hari ini, Amerika Syarikat dan
United Kingdom mengambil tempoh berabad lamanya melalui proses
perlembagaan, perang saudara, perundangan malah usaha tanpa henti oleh
masyarakat sivilnya.
11. Lain halnya, kita bersyukur kepada
Tuhan bahawa usaha evolusi demokrasi negara ini tidak melibatkan
pertumpahan darah bahkan ia berkait rapat dengan evolusi sosioekonomi.
Seperti diimbas lebih lima dekad yang lalu, Timbalan Perdana Menteri
Malaya pada ketika itu, Allahyarham Tun Abdul Razak, dalam dewan yang
mulia ini juga telah membentangkan rang undang-undang Keselamatan Dalam
Negeri 1960 bagi menyediakan negara dengan perkakasan perundangan yang
perlu bagi mempertahankan sistem Raja Berperlembagaan, Demokrasi
Berparlimen, keluhuran Perlembagaan serta kedaulatan undang-undang pasca
tamatnya era darurat.
12. Jadinya, hari ini amat bersejarah
dalam menyisir susur galur demokrasi Malaysia. Pentadbiran kini yang
sentiasa prihatin merasai denyut nadi rakyat, yang sentiasa mendengar
keluh kesah mereka, dan sentiasa mendakap aspirasi massa telah mengambil
keputusan untuk memansuhkan ISA. Kita hakikatnya telah memasuki era
demokrasi yang lebih matang di mana peranan kerajaan berubah daripada
menjadi penentu dan pengukur tahap kematangan rakyat kepada pelindung
agar mereka dapat menikmati hak-hak asasi yang sepatutnya.
Tuan Yang di-Pertua,
13.
Tidak ada sesiapa pun mampu menafikan bahawa selama lebih setengah abad
kewujudannya, ISA berperanan bagi melindungi cara hidup demokratik di
negara tercinta ini. Ironisnya, undang-undang yang dianggap “draconian”
ini telah memastikan demokrasi, hak asasi manusia dan “human dignity”
dilindungi di Malaysia berbanding alternatif lain jika negara ditadbir
oleh sistem kediktatoran komunis.
14. Namun, masa telah beralih
dan peranan ISA telah tiba ke penghujungnya. Kerajaan menyedari
hakikat ini dan komited bagi memacu Malaysia ke arah masa depan yang
lebih progresif.
15. Hari ini sudah lebih dua dekad
pemberontakan bersenjata Parti Komunis Malaya dan Parti Komunis
Kalimantan Utara berakhir. Ideologi komunisme sudah tidak lagi mendapat
tempat sebagai asas pemerintahan negara-negara di dunia. Namun,
berakhirnya ancaman ideologi ini tidaklah membawa era keamanan global
yang diharapkan sebaliknya ia menyaksikan ancaman komunisme diganti oleh
ancaman keganasan antarabangsa yang berteraskan ideologi ekstrimisme.
16.
Kedua-dua ideologi ini walaupun berbeza, namun mempunyai titik
persamaan matlamat, iaitu kedua-duanya mahu merubah corak pemerintahan
negara yang berteraskan Demokrasi Berparlimen dengan menggunakan
keganasan dan cara-cara tidak berperlembagaan. Soalnya, matlamat ini
sama sekali tidak dapat diterima oleh rakyat Malaysia yang cintakan
keamanan dan kemajmukan.
17. Oleh yang demikian, menangani
cabaran anti demokratik pasca komunisme yang lebih kompleks dan canggih,
negara bukan sahaja memerlukan perisai iaitu kematangan politik rakyat
tetapi juga pedang di dalam bentuk Rang Undang-Undang Kesalahan
Keselamatan 2012. Rang undang-undang ini mewujudkan langkah-langkah
khas diperlukan untuk menangani kes-kes keselamatan seperti yang
terkandung dalam Bab Enam Kanun Keseksaan.
18. Rang
Undang-Undang Kesalahan Keselamatan 2012 digubal di bawah lembayung
Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan. Keluwesan diberi kepada kerajaan
untuk menggubal perundangan yang tidak selaras dengan Perkara-Perkara 5
dalam hal kebebasan diri, Perkara 9 berkaitan larangan buang negeri dan
kebebasan bergerak, Perkara 10 berhubung kebebasan bercakap, berhimpun
dan berpersatuan serta Perkara 13 tentang Hak terhadap harta.
19.
Hendaklah diketahui bahawa, meskipun Rang Undang-Undang ini akan
memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960, Rang Undang-Undang ini
tidak akan menjejaskan penahanan orang yang sedang ditahan kecuali
perintah itu dibatalkan oleh Menteri Dalam Negeri.
20. Di bawah
pindaan undang-undang ini, aktiviti “menjejaskan demokrasi berparlimen”
ditafsir sebagai suatu aktiviti yang dilakukan oleh seorang atau
kumpulan orang dengan tujuan untuk menggulingkan atau melemahkan
demokrasi berparlimen dengan cara yang ganas dan tidak berlandaskan
Perlembagaan.
21. Secara mudahnya jika ada mana-mana rakyat
Malaysia sama ada individu, kumpulan atau parti politik berhajat merubah
teras asas pemerintahan negara iaitu Demokrasi Berparlimen kepada
misalnya pemerintahan yang bersifat teokratik, mereka haruslah
menggunakan cara-cara yang diabsahkan oleh Perlembagaan Persekutuan
yakni melalui peti undi untuk mendapat sokongan majoriti rakyat. Ini
bersesuaian dengan prinsip bahawa rupa bentuk Kerajaan hanya boleh
ditentukan oleh rakyat itu sendiri.
Tuan Yang di-Pertua,
22.
Menyedari bahawa rang undang-undang ini digubal di bawah Perkara 149
dan ia membenarkan penahanan individu oleh pihak polis untuk tujuan
siasatan yang luar dari norma kebiasaan tatacara jenayah dan
undang-undang keterangan yang lazim, maka, kerajaan telah mengambil
keputusan mengadakan beberapa lindung jamin atau “safeguards” seperti
berikut;
23. Pertama melalui peruntukan Seksyen 4 Sub-Seksyen 3,
“tiada seorang pun boleh ditangkap dan ditahan di bawah seksyen ini
semata-mata atas kepercayaan politiknya atau aktiviti politiknya”. Ini
membawa maksud perlindungan kepada penglibatan dalam aktiviti yang sah
di sisi undang-undang melalui :
(a) pernyataan pendapat
atau pengambilan tindakan yang dibuat menurut rukun suatu parti
politik yang pada masa yang berkaitan itu berdaftar di bawah Akta
Pertubuhan 1966 [Akta 335] yang terbukti melalui :
(i) keanggotaan atau sumbangan kepada parti itu; atau
(ii) penyertaan terbuka dan aktif dalam hal ehwal parti itu;
(b) pernyataan pendapat yang ditujukan terhadap mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan;
atau
(c) pengambilan tindakan yang ditujukan terhadap mana-mana Kerajaan di dalam Persekutuan.
24.
Kedua, pemansuhan kuasa Menteri Dalam Negeri untuk menahan tanpa
perbicaraan mana-mana individu. Fasal 4 rang undang-undang baru ini
menyentuh tentang kuasa penangkapan dan penahanan. Di bawah fasal ini,
polis mempunyai kuasa khas untuk menangkap dan menahan mana-mana orang
yang polis mempunyai sebab untuk mempercayai bahawa orang itu terlibat
dengan kesalahan keselamatan.
25. Perlu ditekankan disini bahawa,
kuasa penangkapan dan penahanan ini adalah untuk tujuan penyiasatan
semata-mata. Orang yang ditangkap dan ditahan di bawah fasal ini boleh
ditahan untuk tempoh 24 jam bagi maksud penyiasatan. Walau bagaimanapun,
polis boleh melanjutkan tempoh tahanan tidak lebih daripada 28 hari
bagi maksud penyiasatan.
26. Selanjutnya, jika polis berpandangan
bahawa, penahanan lanjut tidak diperlukan selepas 24 jam atau pada
bila-bila masa selepas itu, maka, orang itu boleh dilepaskan tetapi
boleh dipasang dengan peranti pengawasan bagi maksud penyiasatan bagi
suatu tempoh masa yang tidak melebihi baki tempoh tahanan yang
dibenarkan.
27. Mereka yang ditangkap bebas untuk membuat
permohonan habeas corpus di mahkamah dan boleh mencabar alasan tahanan
dan tatacara tahanan. Ringkasnya, kuasa semakan kehakiman dikembalikan
sepenuhnya kepada Mahkamah bukan seperti peruntukan dalam ISA yang
menghalang kuasa semakan kehakiman kecuali dalam tatacara tahanan.
Berkaitan itu, ingin ditegaskan bahawa kerajaan dan pihak berkuasa akan
menghormati apapun keputusan yang dibuat oleh mahkamah. Dalam erti kata
lain, seseorang yang telah dilepaskan, tidak akan ditahan semula, atas
siasatan kesalahan yang sama.
28. Ketiga, ialah “sunset clause”
bagi tempoh tahanan 28 hari hendaklah disemak tiap-tiap lima tahun dan
hendaklah terhenti berkuat kuasa melainkan, jika, apabila semakan
dibuat, suatu ketetapan diluluskan oleh kedua-dua Majlis Parlimen untuk
melanjutkan tempoh kuat kuasa peruntukan itu.
Tuan Yang di-Pertua,
29.
Lindung jamin keempat ialah Fasal 5 memperuntukkan bahawa apabila
seseorang ditangkap dan ditahan di bawah fasal 4, polis yang menjalankan
penyiasatan hendaklah memberitahu waris kadim atau “next-of-kin” orang
yang ditangkap dan ditahan itu sesegera mungkin mengenai penangkapan
dan penahanannya. Pihak polis juga hendaklah memenuhi hak mengguami
atau, dengan izin, “right to attorney”, si ditahan tidak lewat daripada
48 jam.
30. Lindung jamin kelima, dalam jangka masa yang tidak
lebih daripada tamatnya tempoh tahanan, pegawai polis yang menjalankan
siasatan itu perlu menghantar Kertas Siasatan kepada pendakwaraya di
mana beliau hendaklah membuat keputusan sama ada mendakwa tertuduh di
mahkamah atau membebaskannya. Ini bererti, tidak akan ada tahanan
selepas tempoh 28 hari.
31. Lindung jamin keenam ialah apabila
Akta ini berkuat kuasa, Kerajaan juga akan menubuhkan suatu Jawatankuasa
secara pentadbiran untuk menyemak keseluruhan Akta ini dari masa ke
semasa dan Jawatankuasa ini akan juga bertanggungjawab untuk meneliti
pelaksanaan Akta tersebut dan mengemukakan syor untuk penambahbaikan.
Jawatankuasa ini akan dianggotai bukan sahaja oleh agensi yang berkenaan
tetapi juga Presiden Majlis Peguam dan SUHAKAM.
32. Lindung
jamin terakhir dan terbesar adalah kuasa dan kehendak rakyat. Kita harus
maklum bahawa, di tangan rakyatlah kuasa setiap lima tahun untuk
mengamanahkan parti atau gabungan parti mana yang hendak diberi kuasa
sebagai kerajaan. Itulah teras asas sistem demokrasi berparlimen.
Tuan Yang di-Pertua,
33.
Bahagian V rang undang-undang ini pula memperkatakan perbicaraan kes
kesalahan keselamatan. Di bawah Bahagian ini terdapat 2 fasal iaitu
fasal 12 yang memperuntukkan bahawa kes yang melibatkan kesalahan
keselamatan akan dibicarakan oleh Mahkamah Tinggi. Dengan mengambil kira
keseriusan kesalahan keselamatan, adalah dicadangkan supaya mahkamah
khas diwujudkan secara pentadbiran untuk mendengar kes-kes keselamatan
di bawah Rang Undang-Undang ini. Para Hakim yang berpengalaman akan
diberi pendedahan kepada semua bentuk kesalahan keselamatan dan
peruntukan undang-undang yang akan digunakan.
Tuan Yang di-Pertua,
34.
Pembentangan rang–rang undang kesalahan keselamatan 2012 ini, tidak
bermakna berakhirnya usaha yang telah dimulakan tujuh bulan lalu.
Pastinya, kerajaan akan meneruskan usaha perubahan dan pembaharuan
politik yang mulia ini. Untuk itu, suka saya mengumumkan bahawa kerajaan
akan mengkaji semula secara komprehensif Akta Hasutan tanpa
mengenepikan apa-apa opsyen.
35. Paling utama, tiga prinsip
perlu kekal dalam sebarang evolusi kerangka perundangan baru ini adalah
untuk menangani perbuatan dan perlakuan berikut yang :-
i)
mendatangkan kebencian atau penghinaan atau bagi membangkitkan perasaan
tidak setia terhadap Yang di-Pertuan Agong atau mana-mana Raja;
ii) mengembangkan perasaan niat jahat dan permusuhan antara kaum atau golongan penduduk yang berlainan di Malaysia; atau
iii)
mempersoalkan apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan,
kedaulatan atau prerogatif yang ditetapkan atau dilindungi oleh
peruntukan Bahagian III Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 151, 153
dan 181 Perlembagaan Persekutuan.
Tuan Yang di-Pertua,
36.
Kerajaan juga akan menggubal rang undang-undang baru bagi menggantikan
Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984. Rang undang-undang baru ini akan
mengekalkan janji kerajaan untuk menghapuskan keperluan pembaharuan
tahunan lesen penerbitan serta menubuhkan Majlis Media yang akan
melaksanakan kawal-selia kendiri industri, atau dengan izin, “self
regulatory”.
37. Sememangnya lagi, kita tidak takut dan gentar
bagi bersaing dalam gelanggang demokrasi, kita tidak takut berbanding
idea serta dasar dengan sesiapa pun. Kerajaan bersikap terbuka kerana
kita percaya era kerajaan mengetahui segala-galanya telah berakhir, dan
kita akur bahawa era kerajaan memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan
telah melabuhkan tirainya.
38. Dari yang demikian, kita percaya
kita telah melakukan yang terbaik demi rakyat Malaysia. Kita akan terus
melaksanakan yang terulung untuk rakyat Malaysia. Memang ternyata,
kerja kita masih belum selesai. Kita perlu berikhtiar dengan lebih keras
bagi memastikan anak-anak Malaysia hidup dalam sebuah negara yang aman
sejahtera, makmur lagi bebas daripada ketakutan, kegundahan dan
kebimbangan.
39. Pokoknya, kita sedang mencipta sebuah negara di
mana keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang menjadi payung
kepada setiap individu, agar bebas menyuarakan pendapat, mengkritik,
menyokong, berbeza pandangan, bersiasah, mahupun menganggotai apa-apa
pertubuhan. Pendek kata, tidak ada sesiapa akan dihukum hanya-sanya
kerana menjalankan hak-hak yang dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan
serta undang-undang negara.
40. Akhir kalam, kita idam-idamkan
sebuah Malaysia yang terbaik untuk warganya sebagai tanah tumpah darah
mereka. Demi itu, Kerajaan Barisan Nasional akan tetap berdiri teguh,
sesekali tidak akan berundur, bahkan berkobar-kobar meneruskan proses
tajdid dan islah nasional, menyongsong nahdhoh keemasan demokrasi
Malaysia. InsyaAllah.
Tuan Yang di-Pertua, saya mohon mencadang. Sekian, terima kasih.
Apa yang dicadangkan oleh YAB Perdana Menteri adalah sesuatu yang amat baik bersesuian dengan persekitaran, peredaran masa dan up to date disamping menjaga kepentingan rakyat Malaysia. Penghapusan beberapa akta penting sepertimana yang dilaungkan oleh pembangkang tanpa ada option atau cadangan lain amat mengusarkan. Ini kerana dunia telah beralih ke zaman tanpa sempadan ataupun globalisasi.
Oleh yang demikian, kepada semua fahami serta dalamilah isi kandungan akta yang dibentangkan ini agar tidak keliru atau dimanipulasikan oleh pihak pembangkang.
Salam Perjuangan
" Suara Belia/Anak Muda Bersatu, Tidak Dapat Dikalahkan "
Wan Salwati Hj.Abdullah
Pegawai Khas YB Menteri Belia & Sukan Malaysia
Exco Pergerakan Puteri UMNO Malaysia
Ketua Pergerakan Puteri UMNO Bahagian Seremban
Majlis Kerja Tertinggi Gerakan 4B Malaysia
Ahli Lembaga Penasihat IKRAR Malaysia
Presiden Majlis Belia Negeri. N.Sembilan
UNTUK BELIA 36 HARI LAGI!!!