Tuesday 3 April 2012

BUKTIKAN DULU WAHAI PEMBANGKANG

RETORIK PEMBANGKANG : 
PTPTN DIMANSUHKAN 
JIKA PEMBANGKANG MEMERINTAH.
BUKTIKAN DULU 
DI P.PINANG, KEDAH, KELANTAN DAN SELANGOR


Berikut kenyataan yang dibuat oleh Ahli Parlimen Balik Pulau dari PKR, Saudara Yusmadi Yusoff :-

Pakatan Rakyat (PR) bertegas akan menghapuskan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) dan menukarnya kepada skim biasiswa yang lebih mesra rakyat. Menurutnya, PR akan merombak PTPTN jika berjaya merampas Putrajaya pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) kerana berpendapat pelajaran percuma untuk rakyat adalah keutamaan negara.

“Kita sudah membuat kira-kira, kerajaan sebenarnya mampu menyediakan pendidikan percuma kepada rakyat dari peringkat bawah hingga tertinggi.. “PTPTN amat menghukum dan perlu dibatalkan. Oleh itu, kita akan rancang satu skim yang lebih membantu,” katanya.

Katanya, kerajaan sepatutnya sudah berjaya menyediakan pendidikan­ percuma kepada rakyat dengan kekuatan ekonomi sedia ada.“Sebagai kerajaan, memang mereka wajib menyediakan pendidikan percuma seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Negara," katanya.

Pada 14 April ini, Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) akan mengadakan satu perhimpunan besar-besaran menuntut pinjaman PTPTN dimansuhkan di Dataran Merdeka yang dijangka dihadiri 5,000 orang.
Sebelum itu, Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu berkata, partinya akan menyokong tindakan pelajar yang akan berhimpun menuntut supaya PTPTN dihapuskan.


*******************************************************

Sedarlah anak muda, sedarlah golongan belia, sedarlah mahasiswa, sedarlah para pengundi semua, inilah dinamakan retorik pembangkang. Menjanjikan sesuatu yang tak pasti terlaksana. Menjanjikan sesuatu yang mustahil akan berlaku. Inilah juga dinamakan "menghalalkan cara" agar dapat menarik minat undi anak muda semasa PRU-13 nanti. Inilah juga dinamakan memperlekeh, mempergulakan golongan anak muda agar terus menyokong dakyah pembangkang yang kelihatan"lembut gigi dari lidah".

Sampai bila kita harus DITIPU, DIPERDAYA DAN DIPERBODOHKAN oleh pembangkang yang hanya tahu bermain berpolitik dan merencanakan sahaja!!! Mereka tidak pun MENTERJEMAHKAN dengan TINDAKAN agar rakyat terbela dan terpelihara.

Memang benar dan kita mengakui bahawasanya negeri Kedah, Pulau Pinang, Kelantan dan Selangor dikuasai mereka. Saya ingin mengutarakan persoalan yang amat jelas kepada kerajaan negeri-negeri yang dikuasai pembangkang ini,

"Jikalah benar hasrat pembangkang ingin menghapuskan pinjaman PTPTN jika mereka berjaya menguasai kerajaan pusat, KENAPA MEREKA TIDAK MELAKSANAKANNYA TERLEBIH DAHULU DINEGERI-NEGERI YANG MEREKA KUASAI SEKARANG INI?"

Buktikan kepada kami semua bukannya sekadar omongan kosong semata-mata untuk memancing undi.

Sudah semestinya disetiap negeri mempunyai Skim Pinjaman Pendidikan Kerajaan Negeri ataupun Yayasan Negeri yang menyediakan kemudahan pinjaman kepada para pelajar. Maka adalah WAJAR mereka menghapuskan pinjaman dan baki pinjaman yang masih ditangung oleh para pelajar di negeri terbabit.

NEGERI SELANGOR

Sebagai contoh Negeri Selangor mempunyai universitinya sendiri dan adalah WAJAR universiti ini memberikan pengajian percuma kepada pelajarnya dan sebagai contoh kepada negeri negeri pembangkang yang lain......kenapa tidak laksanakan?


PULAU PINANG

Jumlah pinjaman yang ditawarkan mengikut taraf kursus:

Ijazah Sains RM 5,000 setahun

Ijazah Sastera RM 4,000 setahun

Diploma Lanjutan Sains RM 5,000 setahun

Diploma Lanjutan Sastera RM 4,000 setahun

Diploma RM 3,000 setahun

Sijil RM 2,000 setahun
Pinjaman juga diberikan kepada Pelajar Pengajian Jarak Jauh dan Luar Kampus dengan kadar:


Kadar (Setahun) Jangkamasa (Maksimum)

Ijazah (Sains) RM 4,500 5 tahun

Ijazah (Sastera) RM 3,500 4 tahun

Diploma RM 2,000 3 tahun
Pinjaman kepada pengajian peringkat Sarjana dan PhD (pengajian dalam negeri sahaja):


Kadar (Setahun) Jangkamasa (Maksimum)

Sarjana RM 5,000 3 tahun

PHD RM 5,000 3 tahun
Faedah yang dikenakan 2% selama 5 tahun
Dua(2) Orang Penjamin Bergaji RM1,000 ke atas diperlukan apabila Surat Perjanjian ditandatangani.
Permohonan boleh dibuat secara Online di Laman Web berikut :- http://epp.penang.gov.my/

NEGERI KEDAH

Kadar pinjaman yang diberikan oleh Lembaga Biasiswa Negeri Kedah. Boleh layari laman web www.ibnk.gov.my untuk rujukan.

Sijil 
RM 2,500.00 (setahun)


Diploma
RM 3,500.00 (setahun)

Ijazah Sarjana Muda
RM 5,500.00 (setahun)

Ijazah Sarjana
RM 6,500.00 (setahun)

Doktor Falsafah (PhD.)
RM 8,000.00 (setahun)


Nah, sekarang lakukanlah dan buktikan jika benar pembangkang ingin membantu meringankan beban pelajar dan keluarga daripada bebanan hutang pinjaman pendidikan ini. MANSUHKANLAH. Jangan hanya pandai berkata-kata,

Jadi kepada peminjam PTPTN, hutang pengajian perlulah dibayar. Kerajaan telah menyediakan kemudahan ini untuk membantu kita dalam usaha melanjutkan pengajian di peringkat tertinggi. Zalim ke PTPTN ini ??

"Masa nak berlajar dulu punya la minta wang pinjaman PTPTN ..tapi bila sudah bekerja tak nak bayar dan...buat tak tahu je pulak ....kalau dah pinjam, tak nak bayar balik ke?. pakai kereta mahal boleh bayar tiap-tiap bulan loan bank , tapi PTPTN yang hanya kutip RM 100 pun tak nak bayar ke...? Ingatlah orang lain jugak nak merasa juga...kok kita ni tak bayar bagaimana pula mereka..Jangan fikir senang sendiri dan orang lain dibiar melarat.....". Inilah luahan kenalan yang kesal dengan sikap sesetengah peminjam PTPTN sehinggakan ianya menjadi modal pembangkang semata-mata kononnya membela dan perihatin terhadap rakyat,

Dalam Islam sendiri kita disuruh membayar balik hutang kerana azabnya amat berat. Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda :-

يغفر للشهيد كل شيء إلا الدين

"Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban Syahid kecuali jika ia mempunyai hutang"
( Riwayat Muslim, 6/38)

Kepada semua usahlah tertipu. Dengarkanlah, ini adalah retorik semata-mata. Cukuplah sekali tertipu bukannya untuk kedua kali.

Salam Perjuangan


"Suara Belia/Anak Muda Bersatu, Tidak Dapat Dikalahkan"

Wan Salwati Hj.Abdullah
Ketua Puteri UMNO Bah.Seremban / Exco Puteri UMNO Malaysia
MKT Gerakan 4B Malaysia / Presiden Majlis Belia Negeri N.Sembilan
Ahli Lembaga Penasihat IKRAR Malaysia.



Untukmu Belia 50 Hari Lagi !!!

"KUASA BELIA"





2 comments:

  1. Wahai pembangkang tk payah nk dalih lah,PRU13 dh dkt nie mcm2 nk bikin maklumlah nk keja undi...nampak sgt apa niat kau tu wahai ahli pembangkang.....cukuplah ingat tanah air kite nie

    ReplyDelete
  2. Dari apa yang pembangkang ingin lakukan memang jelas penghapusan PTPTN adalah untuk meraih undi,tetapi ekonomi negara akan menjadi terancam.....saudara YY cukuplah dengan sandiwara dlm politik.....selesaikan masalah diri sendiri tu dulu baru nk tolong rakyat....niat kamu baik tapi kepentingan diri sendiri tu membuat rakyat benci dengan omong kosong.......

    ReplyDelete