Monday 12 March 2012

Peranan Belia Diiktiraf Yang DiPertuan Agong

TITAH YANG DIPERTUAN AGONG : BELIA ASET PENTING NEGARA


Tuanku Abdul Halim bertitah :

Peranan golongan belia turut disentuh baginda yang menyarankan supaya para belia negara ini menggunakan segala ruang dan peluang yang ada untuk ke peringkat yang lebih tinggi.

Titah baginda golongan belia yang merupakan kira-kira 46 peratus daripada penduduk negara ini adalah aset penting dan pewaris yang akan meneruskan kesinambungan pembangunan negara.

"Yakinlah bahawa belia senantiasa dekat di hati kerajaan beta dan kerajaan tidak akan menyisihkan golongan belia kerana tanpa belia, hilanglah jantung negara," titah baginda


Antara titah  baginda, Sempena Istiadat Pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat.

PS Amat tertarik dengan apa yang dititahkan oleh Yang Di Pertuan Agong, bahawasanya golongan belia merupakan aset penting dan pewaris negara. Belia juga adalah nadi dan jantung negara kita ini. Amat besar dan mendalam makna titah baginda tentang peranan dan tanggungjawab belia.

Oleh itu, bukalah mata hati kita dan janganlah menidakkan realiti sebenar kewujudan serta peranan belia di dalam usaha membangunkan kemajuan negeri ataupun negara dan peranan belia juga melibatkan semua aspek kehidupan seperti Penentu Porla Politik Semasa, Sosio Ekonomi Setempat/Negeri/Negara, Elemen Keagamaan, Kebudayaan dan Sosial serta Perpaduan Nasional yang berteraskan 1Malaysia.

Untuk Belia Negeri Sembilan, ayuh kita berganding bahu, eratkan perpaduan yang sedia ada demi kemajuan belia N.Sembilan untuk hari-hari mendatang. Pelbagai program serta perancangan yang telah dan akan diaturkan, agar denyut nadi belia N.Sembilan dapat dirasai oleh semua peringkat masyarakat sama ada tua, muda, miskin atau pun kaya. Kita harus bergerak mara ke depan agar suara belia menjadi suara keramat.

Ini kerana Belia N.Sembilan lebih kepada "merencana kemajuan" dan bukan "bermain politik demi kepentingan jawatan"

Salam Transformasi Paradigma Belia Alaf Baru
"Suara belia Bersatu, Tidak Dapat Dikalahkan"



No comments:

Post a Comment