Monday 6 August 2012

Jangan pandang sepi golongan gelandangan


PBDB DAN PUTERI SEREMBAN TELAH BERGANDING BAHU UNTUK MEMBERI MAKANAN JUADAH SAHUR UNTUK GELADANGAN DI HOT SPOT KL .Gelandangan (orang-orang merempat) di Kuala Lumpur kini mencecah 2,500 orang dan ada lebih 500 orang adalah gelandangan tegar. Yang menyedihkan ialah, hampir 80 peratus gelandangan adalah terdiri dari kalangan orang Melayu. 

Antara faktor mengapa gelandangan ini semakin berleluasa ialah kerana kemiskinan. Gelandangan berbeza dengan "pengemis". Anon (1980) menyatakan "Gelandangan" ialah orang-orang yang hidup dalam keadaan tidak sesuai dengan norma kehidupan yang layak dalam masyarakat setempat, serta tidak mempunyai tempat tinggal dan pekerjaan yang tetap di wilayah tertentu dan hidup mengembara di tempat umum. 

Sedangkan, pengemis adalah orang-orang yang mendapatkan penghasilan dengan meminta-minta di muka umum dengan pelbagai cara dan alasan untuk mengharapkan belas kasihan dari orang lain. 

p/s : Terima kasih kepada semua yang terlibat menjayakan program ini. Apa juga istilah kepada mereka, mereka tetap manusia biasa seperti mana kita. Mungkin nasib kita lebih baik dari mereka.  

Salam perjuangan

"Suara Belia / Anak Muda Bersatu. Tidak dapat dikalahkan."






Ikhlas,
Wan Salwati Hj Abdullah


Pegawai Khas YB Menteri Belia & Sukan Malaysia
EXCO Pergerakan Puteri UMNO Malaysia
Ketua Pergerakan Puteri UMNO Seremban
Ahli Majlis Tertinggi Belia 4B Malaysia
Ahli Lembaga Penasihat IKRAR Malaysia
Presiden Majlis Belia Negeri Sembilan

No comments:

Post a Comment